קונדומים הם כיסויים דקים העשויים בדרך כלל מגומי או לטקס שיכולים לסייע במניעת הריון ומחלות המועברות במגע מיני. קונדומים הם אחת משיטות המניעה היעילות ביותר הקיימות כיום וזמינות ללא מרשם ברוב המדינות והאזורים. כאשר משתמשים בהם בצורה נכונה ועקבית, קונדומים הם הצורה הטובה ביותר להגנה מפני הריון לא רצוי, HIV וזיהומים אחרים המועברים במגע מיני (STI).

קונדומים זמינים במגוון צורות, סגנונות, חומרים, גדלים ועובי שונים. באופן כללי, קונדומים נועדו לכסות את הפין בזמן שהוא במצב של עוררות וליצור מחסום מפני העברת נוזלים. במהלך יחסי מין, מחסום זה מסייע לחסום זרע ונוזלים אחרים מלהיכנס לנרתיק או לפי הטבעת של בן הזוג. על ידי הפחתת הסיכון למגע בין חלקי גוף נושאי נוזלים, קונדומים יכולים לסייע בהגנה מפני מחלות מין והריון לא מכוון.

היעילות של קונדומים במניעת מחלות תלויה כמה טוב ועקבי הם משמשים. לדוגמה, כאשר נעשה שימוש נכון ועקבי במהלך יחסי מין בנרתיק, קונדומים יעילים בכ -98% בהגנה מפני העברת HIV. באופן דומה, כאשר נעשה שימוש נכון ועקבי במהלך יחסי מין אנאליים, קונדומים יעילים בכ 95-97% בהגנה מפני העברת HIV.

כאשר משתמשים בהם כראוי במהלך קיום יחסי מין, קונדומים יכולים גם להפחית את הסיכון להריון. כאשר משתמשים בהם בצורה נכונה ועקבית במהלך יחסי מין וגינליים, קונדומים יעילים בכ-85% במניעת הריון. כמה מחקרים הציעו גם כי קונדומים גבריים עשויים להיות יעילים יותר במניעת הריון בהשוואה לקונדומים נשיים, אך היעילות בפועל תלויה מאוד במידת השימוש בהם טוב ועקבי.

קונדומים מספקים גם הגנה מפני מחלות מין אחרות, כגון כלמידיה, זיבה ועגבת. לדוגמה, קונדומים יכולים לסייע בהגנה מפני כלמידיה ועגבת כאשר משתמשים בהם באופן עקבי ונכון. בעוד היעילות של קונדומים במניעת זיבה עדיין לא ידועה, הם עדיין יכולים לעזור להפחית את הסיכון לזיהום אם נעשה שימוש נכון ועקבי.

חשוב לעקוב מקרוב אחר הוראות הקונדום שכן שימוש לא נכון עלול להפחית את יעילותם במניעת הריון ומחלות מין. בדקו תמיד את תאריך התפוגה וודאו שהקונדום אינו פגום לפני השימוש. עדיף גם להשתמש בחומר סיכה על בסיס מים עם קונדומים כדי להפחית גירוי ולהפוך אותם לקלים יותר לשימוש. אם חילופי נוזלים מתרחשים במהלך קיום יחסי מין, עדיף שבן הזוג ייבדק למחלות מין ולדון בחשיפה פוטנציאלית עם ספק שירותי בריאות.

בנוסף לשימוש נכון ועקבי בקונדומים, אנשים צריכים גם לתרגל מונוגמיה הדדית, להיבדק באופן קבוע למחלות מין, ולהשתמש בשיטות אחרות של אמצעי מניעה כדי לסייע במניעת הריון לא מכוון. על ידי שימוש בשילוב של גישות אלה, ניתן לנקוט פעולה כדי לסייע בהגנה מפני מחלות מין והריון לא רצוי.

בסך הכל, קונדומים הם אמצעי מניעה אמין ויעיל ויכולים לסייע במניעת התפשטות מחלות מין ולהפחית את הסיכון להריון לא מכוון. עם זאת, חשוב להשתמש בהם בצורה נכונה ועקבית על מנת להשיג את רמת ההגנה הגבוהה ביותר.

ייתכן שתאהב גם את :